domingo, 19 de junho de 2022

Tentar perceber as eleições francesas / Trying to understand the French elections

 

IMAGEM de OVOODOCORVO


ANÁLISE

Tentar perceber as eleições francesas

 

O que está em jogo é a maioria absoluta do Presidente Macron. O resto é pouco relevante

 



Jorge Almeida Fernandes

18 de Junho de 2022, 7:00

https://www.publico.pt/2022/06/18/mundo/analise/tentar-perceber-eleicoes-francesas-2010428

 

A pergunta que faremos no domingo à noite não é se Emmanuel Macron foi eleito Presidente, mas se o foi com maioria absoluta ou relativa. É o que determinará as consequências políticas das presidenciais. Jean-Luc Mélenchon jamais será primeiro-ministro, como diz, mas poderá ter sucesso na outra frente: enfraquecer Macron.

 

A maioria absoluta exige 289 dos 577 deputados. As sondagens para esta segunda volta das legislativas são muito flutuantes. A coligação de Macron, Juntos! (Ensemble), poderá conquistar entre 265 e 305 lugares; a segunda força, a NUPES (Nova União Popular, Ecológica e Social) em que Mélenchon reúne quase toda a esquerda, extrema-esquerda e ecologistas, poderá ganhar entre 150 e 200 mandatos. Não tem qualquer hipótese de chegar ao Governo. Estes números variam ligeiramente consoante as projecções e estão sujeitos a surpresas, em grande medida pela incógnita da abstenção.

 

A terceira força mais votada na primeira volta foi a União Nacional (RN, extrema-direita), de Marine Le Pen, que formará pela primeira vez um grupo parlamentar de 20 a 40 deputados. Com metade dos seus votos, Os Republicanos (LR, direita) elegerão de 60 e 80 deputados.

 

É um efeito do sistema eleitoral francês, sufrágio maioritário a duas voltas, concebido para criar maiorias e favorecer a bipolarização entre esquerda e direita. Uma outra leitura da primeira volta e das sondagens confirma a tripolarização eleitoral: Juntos!, NUPES e RN. Desfeito o Partido Socialista, cujos restos se renderam a Mélenchon, o LR sobrevive com dificuldade. A tripolarização tem ainda outro efeito: não há alianças nem transferência de votos entre três grandes blocos irredutíveis, o que torna estas eleições diferentes de todas as anteriores.

 

As eleições de 2017 assistiram à subida do centro, numa posição hegemónica, e à queda da esquerda de 42% em 2012 para 25,8 em 2017, valores que hoje se mantêm. A direita sofreu um acelerado desgaste – 27%, 18,9 e 11,3 nos mesmos anos – enquanto o centro recua 7 pontos em relação ao auge de 2017. Quem sobe nestas legislativas? O partido de Marine Le Pen, que passa de 13,5% para 22,9 em relação às eleições anteriores.

 

A noite de Mélenchon

No domingo da primeira volta das presidenciais todos tinham os olhos em Marine Le Pen. Mas, a partir da noite, todas as atenções se voltaram para Mélenchon que, ficando em terceiro lugar, se proclamou vencedor e convocou os franceses para uma “terceira volta”, as legislativas, propondo-se conquistar a maioria e lançando a palavra de ordem “Mélenchon primeiro-ministro”.

 

O seu resultado nas presidenciais permitiu-lhe criar a NUPES. Não só reúne sob a hegemonia de A França Insubmissa (LFI) a esmagadora maioria dos eleitores de esquerda como se impôs a ecologistas, socialistas e comunistas, emergindo como chefe da esquerda e também como primeira força da oposição.

 

Muitos esperavam um confronto geral entre a aliança presidencial e a extrema-direita, a situação mais favorável para Macron. Em vez disso, haverá o afrontamento da maioria presidencial com a coligação de Mélenchon, em 276 duelos.

 

A NUPES propõe aos franceses trabalhar menos, por menos tempo e serem mais bem pagos. Promete baixar a idade da reforma e criar um milhão de novos empregos públicos. Quer sair do comando militar da NATO e mudar a política externa francesa. E, sobretudo, apela à “insubmissão” perante as regras orçamentais europeias, garantindo que os parceiros europeus serão obrigados a resignar-se para evitar uma “crise sistémica” na UE dado o peso da França, too big to fail.

 

A credibilidade do seu programa é nula. A primeira-ministra, Elisabeth Borne, contra-ataca: “A soberania nacional não é a ruptura com a Europa, o fascínio por regimes autoritários e o alinhamento com a Rússia, mas uma nação forte no seio de uma Europa mais independente.”

 

A NUPES não tem grande margem de manobra e dispõe de escassas reservas de votos, observa o Monde. O seu protagonismo e o seu programa ameaçam criar uma frente anti-Mélenchon. E, como acima se disse, a NUPES não aumentou o eleitorado da esquerda, apenas reuniu o de 2017. O seu antigo e principal objectivo era “devorar” o PS. Já o conseguiu. O outro é anular a hipótese de uma segunda maioria absoluta de Macron e limitar a sua margem de manobra.

 

O equívoco de Macron

“Não é banal ver um dos perdedores da eleição presidencial conduzir o jogo como se tivesse ganho”, resumiu uma jornalista. Mas, em grande medida, foi a campanha eleitoral de Macron que deu o espaço a Mélenchon.

 

O Presidente demorou demasiado tempo a nomear o Governo, o que impediu a primeira-ministra de ter um papel relevante na campanha das legislativas. Evitou anunciar as orientações do seu segundo mandato, para não provocar a hostilidade da oposição, em assuntos sensíveis como a idade da reforma.

 

Por escolha táctica ou por hesitação, Macron tentou “anestesiar” o debate político, com uma “não- campanha”, escreve no Monde a analista Solemn de Royer. “É um dos paradoxos deste escrutínio para o Presidente: ele, que insistiu em alimentar a despolitização, pode encontrar-se a braços com uma Assembleia Nacional ultrapolitizada ou até radicalizada.”

 

O Presidente francês é o centro do poder. Pode governar em minoria, o que apenas o obriga a negociar mais com a oposição, neste caso com a direita. Outra coisa seria a coabitação, em que o papel do PR se concentra na política externa e o primeiro-ministro é o homem forte na política doméstica.

 

Mas, sem maioria absoluta, a sua margem de manobra não será a mesma. No mandato anterior, o seu partido, A República em Marcha (LREM), dispunha sozinho da maioria, o que tornava menos relevante o papel dos aliados centristas do Modem, de François Bayrou. Desta vez, se tiver a maioria absoluta terá de escutar não só Bayrou como o antigo primeiro-ministro Édouard Philippe, que terá ambições presidenciais.

 

No caso do Juntos! não conseguir a maioria absoluta, Macron terá de negociar com a direita as grandes reformas. Nem Mélenchon nem Le Pen são interlocutores, mas uma provável oposição ruidosa. Desconhece-se a linha política de Os Republicanos nesta fase. Mas, tendo a ambição de recuperar forças até às próximas presidenciais, não quererão passar por força auxiliar de Macron. Sem maioria absoluta, será um mandato extremamente difícil.

 

tp.ocilbup@sednanrefaj


ANALYSIS

Trying to understand the French elections

 

What is at stake is president Macron's absolute majority. The rest is of little material

 

Jorge Almeida Fernandes

June 18, 2022, 7:00

https://www.publico.pt/2022/06/18/mundo/analise/tentar-perceber-eleicoes-francesas-2010428

 

The question we will ask on Sunday night is not whether Emmanuel Macron was elected President, but whether he was with an absolute or relative majority. That's what will determine the political consequences of the presidential. Jean-Luc Mélenchon will never be prime minister, as he says, but he could succeed on the other front: weakening Macron.

 

The absolute majority requires 289 of the 577 Members. The polls for this second round of legislative elections are very fluctuating. Macron's coalition, Together! (Ensemble), can win between 265 and 305 seats; the second force, NUPES (New People's, Ecological and Social Union) in which Mélenchon brings together almost the entire left, far left and ecologists, can win between 150 and 200 mandates. You have no chance of getting to the government. These figures vary slightly depending on projections and are subject to surprises, largely by the unknown of abstention.

 

The third most voted force in the first round was Marine Le Pen's National Union (RN, far right), which will form for the first time a parliamentary group of 20 to 40 Members. With half their votes, Republicans (LR, right) will elect 60 and 80 deputies.

 

It is an effect of the French electoral system, majority suffrage two turns, designed to create majorities and favor bipolarization between left and right. Another reading of the first round and the polls confirms the electoral tripolarization: Together!, NUPES and RN. Undone the Socialist Party, whose remains surrendered to Mélenchon, LR survives with difficulty. Tripolarization has yet another effect: there are no alliances or transfer of votes between three large irreducible blocs, which makes these elections different from all previous ones.

 

The 2017 elections saw the centre rise in a hegemonic position and the left fall from 42% in 2012 to 25.8 in 2017, figures that remain today. The right suffered an accelerated wear - 27%, 18.9 and 11.3 in the same years - while the center is down 7 points from the peak of 2017. Who goes up in these legislative ones? Marine Le Pen's party, which goes from 13.5% to 22.9 compared to previous elections.

 

The night of Mélenchon

On Sunday of the first round of the presidential election everyone had their eyes on Marine Le Pen. But, from the night, all attention turned to Mélenchon who, coming in third place, proclaimed himself the winner and called the French for a "third round", the legislative, proposing to win the majority and casting the watchword "Mélenchon Prime Minister".

 

His presidential result allowed him to create NUPES. Not only does it bring together under the hegemony of Insubmissive France (LFI) the overwhelming majority of left-wing voters, but also imposed themselves on ecologists, socialists and communists, emerging as head of the left and also as the first force of the opposition.

 

Many expected a general confrontation between the presidential alliance and the far right, the most favorable situation for Macron. Instead, there will be the affront of the presidential majority with Mélenchon's coalition in 276 duels.

 

NUPES proposes that the French work less for less time and be better paid. It promises to lower the retirement age and create one million new public jobs. He wants to leave nato's military command and change French foreign policy. And above all, it calls for "insubmission" to European budgetary rules, ensuring that European partners will be forced to resign to avoid a "systemic crisis" in the EU given France's weight, too big to fail.

 

The credibility of your program is nil. The Prime Minister, Elisabeth Borne, counters: "National sovereignty is not the rupture with Europe, the fascination with authoritarian regimes and alignment with Russia, but a strong nation within a more independent Europe."

 

NUPES does not have much room for manoeuvre and has few reserves of votes, notes Monde. His role and his programme threaten to create an anti-Mélenchon front. And, as said above, NUPES did not increase the electorate of the left, only gathered the 2017. His old and main objective was to "devour" the ER. The other is to nullify macron's second absolute majority and limit his margin of manoeuvre.

 

Macron's misconception

"It's not trivial to see one of the losers of the presidential election lead the game as if he had won," a journalist said. But to a large extent, it was Macron's election campaign that gave Mélenchon the space.

 

The President took too long to appoint the Government, which prevented the Prime Minister from having a relevant role in the legislative campaign. He avoided announcing the guidelines for his second term, so as not to provoke hostility from the opposition, on sensitive issues such as the retirement age.

 

By tactical choice or hesitation, Macron tried to "anesthetize" the political debate, with a "non-campaign", writes in Monde the analyst Solemn de Royer. "It is one of the paradoxes of this scrutiny for the President: he, who insisted on fueling depoliticization, can find himself in the arms of an ultrapoliticized or even radicalized National Assembly."

 

The French President is the center of power. He can govern in a minority, which only forces him to negotiate more with the opposition, in this case with the right. Another thing would be cohabitation, in which the role of the PR focuses on foreign policy and the Prime Minister is the strongman in domestic politics.

 

But without an absolute majority, your margin of manoeuvre will not be the same. In his previous term, his party, The Republic on the March (LREM), had a majority alone, which made the role of François Bayrou's centrist allies modem less relevant. This time, if you have an absolute majority, you will have to listen not only to Bayrou but to former Prime Minister Édouard Philippe, who will have presidential ambitions.

 

In the case of Juntos! not getting an absolute majority, Macron will have to negotiate with the right the major reforms. Neither Mélenchon nor Le Pen are interlocutors, but a likely noisy opposition. The political line of the Republicans at this stage is unknown. But having the ambition to regain strength until the next presidential election, they will not want to pass macron's auxiliary force. Without an absolute majority, it will be an extremely difficult mandate.

 

tp.ocilbup@sednanrefaj


Sem comentários: