terça-feira, 30 de setembro de 2025

The growing popularity of fat bikes, especially among young people, leads to serious road safety concerns due to their high speeds and the risk of "ramping up".

 


The growing popularity of fat bikes, especially among young people, leads to serious road safety concerns due to their high speeds and the risk of "ramping up". Many fat bikes are illegally modified to ride faster, leading to dangerous situations, more emergency room accidents, and legal problems, because the bike is then an illegal motor vehicle and is not covered by insurance. There is broad support for stricter regulations, such as a minimum age and helmet requirement, and municipalities and police are taking a stricter approach to souped-up fat bikes.

 

Why are there concerns?

High Speed:

Fat bikes can reach high speeds due to their heavy build and electric assistance, which can be dangerous on bike paths.

Act:

Many fat bikes are illegally boosted by removing a speed limiter or adding a throttle, allowing them to reach speeds of 40 km/h or more without pedaling.

Insecurity:

The components of a fat bike, such as the frame and brakes, are not always suitable for the higher speeds of souped-up bikes.

Consequences for road safety:

More accidents:

VeiligheidNL sees an increase in the number of treatments in the Emergency Room after traffic accidents with fat bikes, especially among young people.

Serious injury:

Accidents with fat bikes can have serious consequences, partly because there is no helmet requirement, as is the case with scooters.

Legal and insurance issues:

Illegal vehicle:

A souped-up fat bike is an illegal motor vehicle and is not allowed on the road.

No insurance:

In the event of an accident with a souped-up fat bike, the owner is not insured, which means that this person is held liable for all damage, including personal injury.

Possible criminal consequences:

Souped-up fat bikes can be confiscated and fines can lead to a criminal record entry.

Measures and regulations:

Strong support for regulation:

Broad support from society and experts for the introduction of stricter rules.

Clear rules:

The Ministry of Infrastructure and Water Management has announced a ban on souped-up fat bikes.

Police checkpoints:

The police are announcing stricter controls and are considering an age limit for the use of fat bikes.

Discussion about helmet requirement:

Although there is no helmet requirement for fat bikes yet, this is being discussed as a possible measure.

--------------------------------------------------------------------------------

De groeiende populariteit van fatbikes, vooral onder jongeren, leidt tot ernstige verkeersveiligheidszorgen vanwege hun hoge snelheden en het risico op "opvoeren". Veel fatbikes worden illegaal aangepast om harder te kunnen rijden, wat leidt tot gevaarlijke situaties, meer ongevallen op de spoedeisende hulp en juridische problemen, omdat de fiets dan een illegaal motorvoertuig is en niet gedekt is door een verzekering. Er is brede steun voor strengere regelgeving, zoals een minimumleeftijd en helmplicht, en gemeenten en politie pakken opgevoerde fatbikes strenger aan.

 

Waarom zijn er zorgen?

Hoge snelheid:

Fatbikes kunnen door hun zware bouw en elektrische ondersteuning hoge snelheden bereiken, wat gevaarlijk kan zijn op fietspaden.

Opvoeren:

Veel fatbikes worden illegaal opgevoerd door een snelheidsbegrenzer te verwijderen of een gashendel toe te voegen, waardoor ze zonder te trappen snelheden van 40 km/u of meer halen.

Onveiligheid:

De onderdelen van een fatbike, zoals het frame en de remmen, zijn niet altijd geschikt voor de hogere snelheden van opgevoerde fietsen.

Gevolgen voor verkeersveiligheid:

Meer ongevallen:

VeiligheidNL ziet een toename van het aantal behandelingen op de Spoedeisende Hulp na verkeersongevallen met fatbikes, met name onder jongeren.

Ernstig letsel:

Ongelukken met fatbikes kunnen ernstige gevolgen hebben, mede omdat er geen helmplicht is, zoals bij scooters wel het geval is.

Juridische en verzekeringsproblemen:

Illegaal voertuig:

Een opgevoerde fatbike is een illegaal motorvoertuig en mag de weg niet op.

Geen verzekering:

Bij een ongeluk met een opgevoerde fatbike is de eigenaar niet verzekerd, waardoor deze persoon aansprakelijk wordt gesteld voor alle schade, inclusief letselschade.

Mogelijk strafrechtelijke gevolgen:

Opgevoerde fatbikes kunnen in beslag worden genomen en boetes kunnen leiden tot een aantekening op het strafblad.

Maatregelen en regelgeving:

Grote steun voor regelgeving:

Brede steun vanuit de maatschappij en experts voor het invoeren van strengere regels.

Duidelijke regels:

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een verbod op opgevoerde fatbikes aangekondigd.

Politiecontroles:

De politie kondigt strengere controles aan en overweegt een leeftijdsgrens voor het gebruik van fatbikes.

Discussie over helmplicht:

Hoewel er nog geen helmplicht is voor fatbikes, wordt dit wel besproken als mogelijke maatregel.

Sem comentários: