Fat bikes
aren't the problem – it's the bad kids who ride them
Inland
•
12 Jul ,
9:00
The
Netherlands is desperately looking for ways to tackle the nuisance caused by
souped-up fat bikes. Municipalities such as Enschede, Almelo and Nijkerk are
looking at bans, speed limits or even technical requirements. But all that
twisting and tinkering in the regulations avoids the core of the problem: it's
not the bikes, it's the users.
And that
is what the debate should be about. Not about tire thickness or saddle shape.
But about the behavior of an ever-growing group of young people – mostly pearls
of opportunity, but certainly not alone – who behave on fat bikes like little
dictators of the street.
Street
terror on two wheels
What you
hear in every neighborhood – from Amsterdam to Almelo, from Enschede to
Emmeloord – is that the behavior of these young people is deliberately
intimidating. They race through parks, tear through shopping streets, don't
give an inch to the elderly or small children, and use their fat bike as an
extension of their ego.
In
Amsterdam, a woman with child was driven off the path by two teenagers on a
souped-up fat bike. In Harderwijk, Almelo and Enschede, the same stories can be
heard: name-calling, threats and harsh antisocial behavior. And no one dares to
say anything, because before you know it you get a slap or a knife.
But no,
according to policymakers, the problem lies in "Chinese junk bikes"
and "the legal definition of an e-bike".
Wake up.
The problem is behavior. Not technique.
Of
course, there are technical flaws. Many fat bikes have been tuned up illegally,
reach 40 km/h, and fall apart after a few months of misery. But that doesn't
say anything about the fat bike itself – it says everything about the posture
of the user.
The same
young people who don't care about rules are just as likely to ride a scooter, a
souped-up e-bike or – if they could – a stolen car. The means of transport is
symptom. The behavior is a clinical picture.
So you
can ban fat bikes until you weigh an ounce. But then the problems just move to
the next toy. The problem is social. Cultural. Educational. And yes, also
politically.
What is
The Hague doing in the meantime? Nothing. A year after the introduction of the
helmet requirement for mopeds, there are still no clear regulations for fat
bikes. Municipalities are left to their own devices, and are then told that
their local approach is "legally untenable".
Amsterdam
tried it in parks. Failed. Enschede is now trying to do it in the center.
Success is doubted. Because a fat bike is technically just a bicycle, and
therefore unprohibitable.
But do
you know what is possible? Tackling behavior. Stepping up supervision. Punish
street terror. And not only when there are casualties, but preventively.
Dare to
have the real debate
As long
as we continue to pretend that it is the fault of the bicycle, we will continue
to mop the floor with the tap open. It is time for the media, politicians and
administrators to stop circumventing the truth. The problem is no frame, no
'imaging', and certainly no technology.
The
problem is behavior. And anyone who justifies or trivializes that behavior is
partly responsible.
So yes,
close supervision of fat bikes is fine. But that doesn't solve anything if you
don't dare to address the underlying problem. And that is: young people, often
already derailed, who don't care about authority and decency – and who
terrorize our neighborhoods with fat bikes and middle fingers.
Fatbikes
zijn niet het probleem – het zijn de rotjochies die erop rijden
Binnenland
•
12 jul ,
9:00
Nederland
zoekt wanhopig naar manieren om de overlast van opgevoerde fatbikes aan te
pakken. Gemeenten als Enschede, Almelo en Nijkerk kijken naar verboden,
snelheidslimieten of zelfs technische eisen. Maar al dat gedraai en geknutsel
in de regelgeving mijdt de kern van het probleem: het zijn niet de fietsen, het
zijn de gebruikers.
En daar
moet het debat over gaan. Niet over banddikte of zadelvorm. Maar over het
gedrag van een steeds grotere groep jongeren – veelal kansenparels, maar zeker
niet alleen – die zich op fatbikes gedragen als kleine dictators van de straat.
Straatterreur
op twee wielen
Wat je in
élke wijk hoort – van Amsterdam tot Almelo, van Enschede tot Emmeloord – is dat
het gedrag van deze jongeren bewust intimiderend is. Ze racen door parken,
scheuren door winkelstraten, wijken geen centimeter voor ouderen of kleine
kinderen, en gebruiken hun fatbike als verlengstuk van hun ego.
In
Amsterdam werd een vrouw met kind van het pad gereden door twee pubers op een
opgevoerde fatbike. In Harderwijk, Almelo en Enschede klinken dezelfde
verhalen: scheldpartijen, bedreigingen en keiharde asociaal gedrag. En niemand
durft iets te zeggen, want voor je het weet krijg je een klap of een mes.
Maar nee,
volgens beleidsmakers ligt het probleem in “Chinese broddelbikes” en “de
juridische definitie van een e-bike”.
Wake up.
Het probleem is gedrag. Niet techniek.
Natuurlijk
zijn er technische gebreken. Veel fatbikes zijn illegaal opgevoerd, halen 40
km/u, en vallen na een paar maanden van ellende uit elkaar. Maar dat zegt nog
niets over de fatbike zelf – dat zegt alles over de houding van de gebruiker.
Dezelfde
jongeren die lak hebben aan regels, rijden net zo goed op een scooter, een
opgevoerde e-bike of – als ze konden – een gestolen auto. Het vervoersmiddel is
symptoom. Het gedrag is ziektebeeld.
Je kunt
dus fatbikes verbieden tot je een ons weegt. Maar dan verplaatsen de problemen
zich gewoon naar het volgende speeltje. Het probleem is sociaal. Cultureel.
Opvoedkundig. En ja, ook politiek.
Wat doet
Den Haag ondertussen? Helemaal niets. Een jaar na de invoering van de
helmplicht voor brommers is er nog steeds géén duidelijke regelgeving voor
fatbikes. Gemeenten worden aan hun lot overgelaten, en krijgen dan te horen dat
hun lokale aanpak “juridisch onhoudbaar” is.
Amsterdam
probeerde het in parken. Mislukt. Enschede probeert het nu in het centrum.
Succes wordt betwijfeld. Want een fatbike is technisch gewoon een fiets, en dus
onverbiedbaar.
Maar weet
u wat wél kan? Gedrag aanpakken. Toezicht opvoeren. Straatterreur bestraffen.
En niet pas als er slachtoffers vallen, maar preventief.
Durf het
échte debat te voeren
Zolang we
blijven doen alsof het aan de fiets ligt, blijven we dweilen met de kraan open.
Het is tijd dat media, politiek en bestuurders ophouden met het omzeilen van de
waarheid. Het probleem is geen frame, geen 'beeldvorming', en al helemaal geen
technologie.
Het
probleem is gedrag. En wie dat gedrag goedpraat of bagatelliseert, is
medeverantwoordelijk.
Dus ja,
scherp toezicht op fatbikes is prima. Maar dat lost niets op als je het
achterliggende probleem niet durft aan te kaarten. En dat is: jonge mensen,
vaak al ontspoord, die lak hebben aan gezag en fatsoen – en die met fatbike en
middelvinger onze wijken terroriseren.

Sem comentários:
Enviar um comentário